سیستم آموزش و پرورش در قزاقستان از سال ۲۰۱۶ در حال تحول است.

سیستم جدید آموزش در قزاقستان ۲۰۱۹-۲۰۲۰ مرحله ای از ایجاد یک مدل آموزشی مؤثر است که هدف آن افزایش سواد شغلی فارغ التحصیلان است. در این مطلب به تغییرات در سیستم آموزشی که دانش آموزان و دانشجویان با آن مواجه اند، می پردازیم.

ЧТО НЕ НРАВИТСЯ ЛЮДЯМ В НОВОЙ СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ? | QZ Media. Новости  Петропавловска и СКО

سیستم آموزش و پرورش در قزاقستان از سال ۲۰۱۶ در حال تحول است. این یک فرایند اجتناب ناپذیری است که به دلیل پویایی توسعه علم و فناوری ، فضای اطلاعات صورت می گیرد. انسان باید پرتحرک و کارآمد باشد و باید برای تغییر سریع تخصص خود و یادگیری فنآوری های جدید آماده باشد . این امر باعث تغییر مقتضیات برای آموزش متوسط و آموزش حرفه ایی در دانشگاه ها شده است. کارآیی یک فرد توسط تنوع مهارت های فراگرفته و امکانات کاربرد آنها تعیین می شود نه توسط میزان دانش فرد. در واقع در دوره اینترنت ضرورت حفظ واقعیت ها، رویدادها و تاریخ ها وجود ندارد. یادگیری مهارت های کار با اطلاعات، توسعه تفکر انتفادی، شکل دهی توان تشبیه کردن واقعیت ها و تفسیر آنها  اکتفا می کند. در صورت یادگیری این مهارت ها، می توان به راحتی جهت های حرفه ایی خود را تغییر داد و تنیجه بخشی خود و در نتیجه رقابت پذیری خود در بازار کار افزایش داد.

چه تغییراتی در این رابطه در قزاقستان اتفاق می افتد؟ در این مطلب به اصلاحات حوزه آموزشی پرداخته می شود.

محتوای آموزشی در همه مقاطع تحصیلی به روز شده است. والدین دانش آموزان کلاس اول و کلاس دوم می دانند که رویکردهای جدید برای آموزش و ارزیابی کودکان چیست. این تغییرات دانش آموزان کلاس های ۵ و ۷ را نیز تحت تأثیر قرار داد. برنامه جدید در کلاس ۴ و دبیرستان نیز آزمون می شود. ماهیت بروزرسانی چیست؟ طبق الزامات جدید ، رویکرد کسب دانش توسط دانش آموزان تغییر یافته است: نه میزان اطلاعات کسب شده توسط کودک، بلکه توسعه تفکر انتقادی - توانایی مقایسه و تجزیه و تحلیل حقایق مهم است.

* ارزیابی بر اساس معیارها ، معادل کل در آخر هر بخش و کارنامه تحصیلی الکترونیکی

ارزیابی  بر اساس معیارها، یک رویکرد نوآورانه در تعیین پیشرفت دانش آموزان است.  این رویکرد امکان ارزیابی دستاوردهای شخصی دانش آموز و شناسایی نقاط قوی و ضعف او را فراهم می آورد.  معیارها به دانش آموز کمک می کند تا مهارت های خود را توسعه داده و موفقیت های شخصی و اشتباهات را بطور مناسب تحلیل کند.

چنین ارزیابی می تواند هم در رابطه نوع خاصی از تکلیف هایی انجام شود که دانش آموز انجام می دهد ، و هم در رابطه موضوعی که در کلاس مورد مطالعه قرار می گیرد. با این حال، روش نمره گذاری ممکن است متفاوت باشد: یک اسمایلی، یک برچسب، یا نوشته ای معلم.  در چنین وضعیت برای والدین شناسایی میزان پیشرفت فرزندان خود دشوار خواهد شد زیرا از این به بعد ازریابی متصلی انجام نمی شود. آنها به اثربخشی یادگیری کودک از مطالب آموزشی با کمک شاخص های آزمون پی می برند، که پس از به پایان رسیدن مطالعه یک موضوع خاص صورت می گیرد. این نتیجه (نمره کل در آخر هر بخش) با درصد بیان می شود و نشان می دهد دانش آموز چند درصد تکلیف ها را توانسته انجام دهد. جمع کل نمرات در آخر هر بخش در یک ترم و نمره امتحان آخر ترم، نتیجه یک ترم می باشد. معلم تمام این داده ها را در کارنامه تحصیلی الکترونیکی وارد می کند و والدین می توانند به طور آنلاین آن را ببینند.

* کاهش حجم کلاس های درسی و  زمان برای انجام تکلیف خانه ، هفته آموزشی پنج روزه.

وزارت آموزش و علم قزاقستان کاهش حجم کلاس های درسی را توصیه می کند. اکنون کلاس های درسی در دبستان برای ۲-۳ ساعت، راهنمایی برای ۳ ساعت و دبیرستان برای ۴ساعت کاهش می یابد.  چنین کاهش با توجه به بهبود برنامه های درسی و کاهش ساعات اختصاص داده شده برای مطالعه جبر ،زبان های قزاقی و انگلیسی ، تاریخ ملی ، ادبیات و علوم رایانه صورت می گیرد. نوع فعالیت دانش آموزان در کلاس های تربیت بدنی بازنگری می شود: کودکان این فرصت خواهند داشت تا ۱ ساعت در کلاس رقص یا بازی های ورزشی شرکت کنند. وزارت آموزش قزاقستان با هدف سبک کردن بار کودکان و دادن فرصت برای استراحت پس از یک روز مشغول، محدود کردن میزان تکالیف خانه را توصیه می کند. از جمله برای کودکان سال اول دبستان در نیم سال دوم تحصیلی ۲۰ دقیقه، ۵۰ دقیقه برای انجام تکلیف خانه کودکان سال دوم دبستان، ۷۰ دقیقه برای سال های ۳ و ۴ دبستان، برای دانش آموزان دوره راهنمایی ۹۰ دقیقه و برای دبیرستان تا ۲ ساعت – ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه برای انجام تکالیف خانه باید اختصاص داده شود. این شیوه کار باعث کاهش فشار عاطفی و روانی بر کودک و بهبود حافظه و توان یادگیری مواد درسی خواهد شد. وزارت آموزش همچنین هفته تحصیلی پنج روزه را تصویه می کند. این کار به معلمان و دانش آموزان امکان آرامش کامل را می دهد. به علاوه، دادن تکلیف خانه به کودکان برای دوره تعطیلات ممنوع است. این مدت کودکان در صورت تحصیل در مدارس تخصصی، به خواندن ادبیات اختصاص می دهند و یا پروژه هایی را آماده می کنند

* توجه بیشتر به آموزش زبان انگلیسی در دبیرستان

 وزارت آموزش به تدریج مطالعه رشته های ریاضی و علوم طبیعی (شیمی ، فیزیک ، زیست شناسی) را به زبان انگلیسی به سیستم وارد می کند. اما این مواد به زبان انگلیسی صرفا دانش آموزان دبیرستان و تنها با تصمیم شورای امنا تدریس می شود.

* گذر به خط لاتین و آموزش زبان قزاقی

تغییراتی که در استراتژی ملی بشردوستانه بمنظور توسعه جامعه اتفاق می افتد، بر مدارس نیز تأثیر خواهد گذاشت. در موسساتی که آموزش به زبان روسی انجام می شود، به ندرت بخشی از موضوعاتی که به زبان قزاق خوانده می شوند افزایش می یابد. در دبیرستان، آموزش تمام مواد درسی باید صرفا به زبان دولتی انجام شود. به علاوه در مدارس انتقال به الفبای لاتین به طور سیستماتیک صورت خواهد گرفت.

* مواد درسی جدید و کتاب های درسی الکترونیک

در برنامه درسی مدارس ماده جدید با عنوان "مبانی زندگی" وارد می شود. دانش آموزان سال پنجم تا هفتم در چارچوب ماده درسی ادبیات و تاریخ، مسائل منطقه شناسی را نیز مطالعه می کنند. در برخی از موسسات آموزشی با حمایت شهرداری ها دوره های آموزشی رباتیک راه اندازی می شود. دسترسی به کتب درسی نیز آسانتر خواهد شد. نسخه های الکترونیک کتب تهیه می شود که از طریق هر ابزار الکترونیکی می توان از آنها استفاده کرد. این باعث کاهش وزن کوله پشتی دانش اموز و بهینه سازی فضای کاری او می شود. اصلاحات روی کار معلمان نیز تأثیر خواهد گذاشت. آنها برای هر نوع کارهایی که انجام می دهند دستمزد می گیرند. کاغذبازی نیز کاهش می یابد: معلمان فقط اسناد آموزشی و درسی را تهیه و نگهداری می کنند. در توزیع بودجه به مدارس نیز تغییراتی صورت گرفت. میزان بودجه مدرسه وابسته به تعداد دانش آموزان آن می باشد.  بنابراین ، مدارس علاقمند به ارتقاء سطح تحصیلات خواهند شد. این پیشرفت ها هدف بهبود کیفیت دانش و مهارت هایی که دانش آموز کسب می کند، و شکل دهی شخصیت مستقل و فعال دارد.

سیستم جدید آموزش عالی قزاقستان

در طول سال های استقلال، سیستم آموزش عالی در قزاقستان شکل گرفته است که خصوصیات ملی و استانداردهای بین المللی را در نظر می گیرد. این کشور دارای مؤسسات آموزشی دولتی و خصوصی است. دانشجویان دوره آموزش عالی دو مرحله ای - کارشناسی و کارشناسی ارشد را طی می کنند. به دانشگاه می توان با گذراندن آزمون ورودی واحد و دریافت بورس تحصیلی دولتی، وارد شد. اصلاحات جدید در حوزه آموزش عالی به شرح زیر می باشد:

* افزایش تعداد بورس تحصیلی دولتی

در سال اموزشی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تعداد بورس های تحصیلی دولتی تا ۲۰ هزار مورد افزایش یافته است که باعث خوشحالی بسیاری از فراغ التحصیلان مدارس شد. 

* بهینه سازی سیستم آموزشی دانشگاه ها

 در موسسات آموزش عالی قزاقستان رشته هایی هستند که در میان جوانان مورد تقاضا نیست. بدین دلیل هر سال این رشته ها کمبود دانشجویان دارد. وزارتخانه مربوطه تصمیم گرفته تا مجوزهای دانشگاه ها را برای چنین رشته ها  پس بگیرد. از این طریق مدرن سازی دانشگاه ها صورت می گیرد و رشته های تخصصی رقابت پذیر شکل می گیرد. این امر هم به پیشرفت در کیفیت تدریس و هم در کیفیت دانش منجر می شود و باعث بهبود زیربنای مادی و فنی موسسات می گردد.

* ضد سرقت ادبی برای کار دانشجویی

دانشجوان در دهه آخر پایان نامه ها، پروژه ها و مطالعات فوق لیسانس توسط خود را کمتر به طور مستقل می نویسند. دانشجویان بجز موارد استثنایی، تحقیقات را به طور مستقل انجام نمی دهند بلکه از کارهای دیگران تقلب می کنند. این امر به دلیل دسترسی راحت به اطلاعات است. بسیاری از مطالب علمی در اینترنت  منتشر می شود و بدون طراحی مناسب مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد و سرقت ادبی را بوجود می آورد. میزان اطلاعاتی که در شبکه جهانی ارائه می شود بسیار زیاد است و گاهی نمی توان "اثری" از آثار دیگران را شناسایی کرد. بدین دلیل وزارت آموزش و علم قزاقستان سیستمی را طراحی کرده که تمام تحقیقات علمی دانشجویان توسط آن بررسی می شود. پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا به طور ویژه به منظور شناسایی وجود سرقت ادبی مورد بررسی قرار می گیرد، زیرا پایان نامه ها سطح تحصیلی متخصصان را نشان می دهد.

*نوآوری ها برای دانشجویان غیر حضوری

واضح است که سیستم آموزشی حضوری و غیر حضوری متفاوت است. این تفاوت نه تنها شامل روش آموزش بلکه میزان دانش است که دانشجو کسب می کند.  در آموزش غیر حضوری این میزان تنها ۷۰ درصد است در حالی که باید ۱۰۰ درصد باشد. تمام نوآوری ها (برنامه ها ، فرم های گزارش دهی و غیره) فقط نسبت به کسانی که در سال تحصیلی جاری وارد بخش غیر حضوری شده اند، اجرایی می شود. کسانی که قبل از سال ۲۰۱۹ وارد شده اند ، طبق استانداردهای قبلی تحصیل می کنند. پس از این تغییرات ، سهم آموزش  غیر حضوری افزایش می یابد و روشهای نظارت بر آموزش دانشجویان از راه دور  بهبود می یابد.

* از کالج به دانشگاه

در قزاقستان در سال ۲۰۱۹ پروژۀ جدیدی راه ندازی شده که بر اساس آن فراغ التحصیلان ۴۶ کالج قزاقستان می توانند بر اساس شرایط جدید به تحصیل خود ادامه بدهند. آنها بر اساس نتایج ارزیابی با کمک سیستم واحد ارزیابی دانش، به دانشگاه ها منتقل می شوند.

* دیپلم برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه

اگر قبلا به کودکی که در رشد ذهنی تأخیر دارد، هنگام فارغ التحصیلی از مدرسه فقط یک گواهینامه داده می شد، اکنون این یک دیپلم با سری متفاوت داده می شود. کودکان ویژه این فرصت را بدست می آورند که به به کالج وارد شوند و یک تخصص را کسب کنند. این رویکرد مشکل نقض حقوق بشر کودکان دارای نیازهای ویژه را برطرف می کند و امکان اجتماعی شدن برای آنها فراهم می کند.

* تغییرات در اعطای بورسیه بولاشاک

بورس تحصیلی که توسط نخستین رئیس جمهور قزاقستان تاسیس شد، امکان اخذ مدرک علمی و گذراندن دوره کارآموری در شرکت های معروف جهان را فراهم می سازد. برای دریافت آن لازم است متقاضی باید دیپلم با معادل متوسط داشته باشد و بر زبان های دولتی و خارجی مسلط باشد. در سال ۲۰۱۹ مطالبات نسبت به زبان های کره ای، ژاپنی، آلمانی و فرانسوی کمتر شده در حالی که در رابطه با انگلیسی تشدید شده است. تغییراتی که در سیستم آموزشی قزاقستان رخ می دهد یک ضرورت عینی است که ناشی از پویایی توسعه علم ، اقتصاد و فناوری است. واقعیت جدید الزامات جدیدی را برای انسان مطرح می کند. او باید نه فقط باهوش ، بلکه خلاق باشد ، دارای تفکر خلاقانه و پرتحرک باشد، مهارت های جدید را به سرعت یاد بگیرد. منابع انسانی کلید اصلی توسعه اقتصاد ملی است. بنابراین ، شکل دهی به چنین شخصیتی، وظیفه سیستم آموزش نوین قزاقستان است.

 https://www.nur.kz/۱۷۷۳۶۰۱-novaa-sistema-obrazovania-v-kazahstane-۲۰۱۸-۲۰۱۹.html

کد خبر 1678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =